کد مطلب:234313 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:173

سیم های مخابراتی
و هذه العروق كلها طرق من العمال الی الملك و من الملك الی العمال و مصداق ذالك انك اذا تناولت الدواء ادته العروق الی موضع الداء باعانتها.

رگها راههائی هستند از عمال به سوی قلب و از قلب به سوی عمال. مراد از عمال ظاهرا همان اوصال و عروق و دماغ است كه در پیش گذشت بنابراین ممكن است مقصود از عمالیكه عروق واسطه ی ربط میان آنها و قلب میباشد فقط اوصال و دماغ باشد زیرا معلوم است كه جوارح بدن حركت نمیكند و فكر به كار نمیافتد مگر اینكه با قلب مربوط باشند و این ارتباط را رگها بر قرار میسازند.

و نیز روشن است كه مركز حواس و ادراكات آدمی دماغ (مغز سر) است اگر میان اوصال و دماغ رابطه ای نباشد دردی محسوس نمیشود این رابطه را علم امروز قبول دارد اما ربط قلب با اوصال و دماغ از نظر علم تجربی هنوز مسلم نشده.

امام علیه السلام میفرماید این ارتباط نیز بر قرار است زیرا مسلما داروئی كه خورده میشود مستقیما روی محل درد ریخته نمیشود بلكه خلاصه و خاصیتش به موضع درد میرسد و راه این وصول رگها هستند كه به كمك اوصال (پیوندهای عصبی و یا استخوانی و یا بافته ها و ماهیچه ها) خاصیت دارو را میرسانند.

ممكن است مقصود از عمال در عبارت فوق قوائی باشد كه در



[ صفحه 94]



هر عضوی بتوسط روح بخاری بكار می افتد. این قوا كه عبارت از غاذیه و نامیه و دافعه و ماسكه باشد روی دارو تأثیر میكند تا كامل و قابل جذب و دارای اثر مطلوب گردد.



[ صفحه 95]